Tuesday, January 1, 2013

La Tahzan Ya Zaujati Episod 1





Pada suatu hari…………

Didalam sebuah pesawat yang berlepas di Kaherah,Mesir.

**
Dup,dap,dup,dap…..”eh,berdegup laju pula jantungku ni….”Ya Allah,jauhilah aku daripada gangguan syaitan ini..Ad’uzubillahiminashaitonnirrajim… Selamatkanlahku dalam perjalanan pulang ke Malaysia ini. Amin.”

**
Pada hari yang sama……
disebuah perkampungan kecil bernama Bustanul Rahman.

 **
Dup,dap,dup,dap….”eh,apa pula perasaan yang melaluiku ini? Ya Allah,lindungilah aku daripada gangguan syaitan yg jahanam. Ad’uzubillahiminashaitonnirrajim… Selamatkanlah perjalanan bakal Imamku disana hingga kesini. Amin.” ~

Didalam sebuah masjid Asy syakirin didalam sebuah kampung yang sama,

“Iye ke,Pak Hji Amir? Adam Bin Amirul akan pulang hari ini?  SubhanAllah,masjid kita akan dipimpin Imam yang disukai ramailah selepas ini”. “ Iya,dia telefon aku semalam,katanya dia akan pulang kesini untuk praktikal lebih kurang 3 bulan atau lebih di Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia”. Coret-coret Pak Tam selaku timbalan Nazir Masjid dengan Pak Hji Amirul Arshad selaku ayah kepada Adam. “Eh, Pak Haji Amir nak kemana tu?” tanya Pak Tam. “Aku nak pergi meeting dengan staff bahagian info and publication kampung kita ni untuk  membantu mengiklankan perkahwinan anak aku yang akan berlansung x lama lagi.”jawab Pak Hji Amirul tenang dengan muka comelnya yang tembam itu.  Muka Ayah dan anak x jauh lari. Kacak, cuma Pak Hji Amirul dah berusia hampir 70 an dah. “Kubur kata mari,rumah kata pergi”. Ha, ini ‘Tagline’ popular Pak Hji Amirul sendirilah ni. Acapkali disebut-sebut pada isterinya Pn Hajah Alya yang merupakan seorang penulis cerpen ketika diUIA pada waktu dahulu. Cerpen remajanya yang mendapat sambutan hangat adalah “ALYA THE GENTLE GIRL”( sampaikan penulis cerpen yang menulis cerpen ini pun mngikuti kisah cerpen tersebut,hu2,mungkin cerpen penulis ini tidak standing yang lain,tetapi penulis  ikhlas dalam menerbitkan sebuah cerpen berunsur islamik,jadi teruskanlah menyokong dan membaca,penulis janjikan yan terbaik yg penulis mmpu buat untuk pembaca. In syaa Allah ”.)  Pak Hji Amirul dan Pn Hjh Alya merupakan pasangan yang bahagia,bukan kerana harta,tetapi kerana ilmu yang ada pada mereka berdua menjadikan mereka “Serasi Bersama”..cewah mcm dalam astro tv pulak.. “Apa? Pak Haji Amir, Adam !Adam! akan nak bernikah ke tidak lama lagi? tanya Pak Tam tanpa sempat mengambil nafasnya yang baru ” Dengan siapa Pak Haji? Dengan siapa Pak Haji? Desak Pak Tam terus menerus. “ Ya Allah, Tam. Adam itu tidak akan ada masanya untuk berfikir pasal berkahwin ni. Kalau setiap kali memanggil kesini mesti bertanyakan sama ada tawaran daripada sebuah Syarikat agama Islam swasta daripada KL yang menjalankan usaha dakwah melalui televisyen,majalah dan radio dah tiba atau belum. Apa entah namanya? Kalau x salah aku,
N? D? M? NDM apa entah lupa dah aku pun. Aduh!  Ha! itu jelah yang difikirnya Tam, oii! Jawab Pak Haji Amirul. “Masyaa Allah, Pak Haji nak kahwinkan Syahirah Zamzari ke? “ tanya Pak Tam dengan nada yang terkejut. “Eh,aku x de lah nak tentukan perkahwinan anak aku sendiri. Janji x bercinta sebelum berkahwin pun dah cukup bagi aku. Ada orang masuk minangnya minggu lepas. Depa bagi aku dan keluarga berpikiaq dulu seminggu.  Tapi aku x boleh bagi tahu kau dulu Tam,siapa keluarga tu. Biar rahsia dulu nah.

**
Azan maghrib pun berkumandang di perkampungan Bustanul rahman tatkala saat matahari mula membenamkan kehadirannya daripada pandangan segenap kawasan. Indah sungguh saat itu dan ditambah lagi dengan laungan azan yang cukup merdu yang dilaungkan Aimadhudin selaku bilal dan Imam tetap iaitu Abid Zaidan diMasjid Asy Syakirin.

Allahu Akhbar……x2~
      Allahu Akhbar……..x2~
               Ash’haduAllaailaahaillallah……….X2~~   Citt..citt…citt…..cittt…Burung turut mnjawab azan…
                         Ash’haduaannamuhammadaarrasulullah…….X2~~
Haiyya alassolah……….
Haiyya alassolah………. …… …..   ~~ kemerduan yang menginsafkan……
      Haiyya alalfalah’h…………..
      Haiyya alalfalah’h………………..`` KETEGASAN suara yang menyuruh……
Allahu Akhbar………………….x2…… Allah maha besar……
La ilahaillaAllah….. Tiada tuhan selain Allah…… ~`-----

“Ira! Oh, Ira? Mana pulak anak dara syahirah ni? “ teriak Pn Hjh Alya. “ Ye,umi. Ye, Ira kat sini tengah pakaikan adik Aiman baju kurta ni. Budak bertuah betul! Orang nak letakkan kopiah kat kepalanya ditanggalnya balik. Jawab dengan suara lembut kecil cantik anak perempuan Pak Hji Amir yang satu-satunya, Syahirah Zamzari. Anak kedua mereka berusia 20’an kini. “Bawa adik kamu tu dekat bilik sembahyang ni. Cepat sikit bersiap. Ayah kau tiba nanti dah nak solat berjemaah dah. “ arah Pn Hjh Alya. “Ye lah Umi,Roger  and out! “. (Hah? Tekalah anak Pak Hji Amirul dan Pn Alya ada berapa orang? =). Ya,betullah itu. Tiga orang kesemuanya. Adam,Syahirah dan Aiman. Adam 24 tahun,Syahirah 20 tahun,Aiman  darjah 1.  Jelaskan? Ok, teruskan membaca dengan sabar dan perlahan-lahan ye)
Allahu akhbar. Kedengaran takbiratul ihram yang dilaungkan Pak Haji Amir.
Maka solat berjemaah pun diteruskan.

**
Sementara itu, lebih kurang pukul 9.30 pada waktu malam diKLIA.

**

Cuba lihat tu……! Itu…!!! Cepat…cepat….!!! Teriakan suara entah daripada mana-mana kepada rakan-rakannya yang lain. Selepas mendengar teriakan perempuan yang merupakan ahli kelab peminat seorang  artis terkenal dunia ini maka semua orang berpaling dan tidak lengah lagi utk melihat dan lebih malang lagi seluruh manusia yang ada disitu menjadi haru biru akan kebisingan laungan suara sokongan pada seorang artis ini. Sehinggakan makcik yang sedang mengorder Pizza Hot juga tidak boleh fokus atau tumpukan perhatiannya pada mana satu menu yang patut  dipilih. Begitu ramai yang hadir untuk menyambut artis antarabangsa yang berasal daripada Malaysia ini. KLIA hari itu penuh dan jalan raya menjadi sesak. Sehinggakan para wartawan tidak dapat ruang yang cukup untuk menyiapkan peralatan bagi membuat liputan secara lansung. Wartawan akhirnya disediakan bilik khas oleh pihak security KLIA untuk membuat liputan.
Dikhabarkan artis Malaysia ini baru sahaja mengadakan konsert Privatenya disuatu tempat diKorea namun dirahsiakan.  Artis-artis terkemuka Korea bersama pengurus-pengurus dan crew-crew terbitan mereka turut sama berada dalam pesawat termahal Malaysia dan terbesar didunia iaitu AirBus A380 Malaysia Airlines yang berlepas dari Korea itu, pengacara terkenal  iaitu Yoo Jae Suk selaku pengacara nombor  1 Korea, malah dikhabarkan artis-artis Running Man yang lain turut sama hadir untuk melansungkan program Running Man di Malaysia buat kali pertamanya malah buat kali pertamanya juga artis Malaysia turut terlibat dengan program yang terkenal didunia ini. Ya! Orang yang bertuah itu adalah anak Dato’Abdullah . Maklumlah artis terkenal dunia. Pernah berduet dengan pelbagai artis daripada pelbagai genre dan latar belakang. Fuhh,cukup hebat namun siapakah gerangan lelaki ini ye? Usianya mencecah 22 tahun kini.
 Bergema satu KLIA ketika itu dengan jeritan dan laungan yang tidak putus-putus. Nama-nama artis dipanggil dan dilaungkan sedangkan Kapal Terbang belum lagi mendarat. Peminat-peminat cuma nampak daripada bawah sahaja. Tetapi ketika itu Kapal Terbang AirBus A380 memang kelihatan dan sedang membuat pusingan dan persediaan bagi mendarat. Tiba-tiba, bunyi siren diperdengarkan. Dua barisan motor Polis Traffik yang menggunakan motor baru mereka iaitu Superbike Yamaha R6 melalui jalan utama menyambut ketibaan tetamu itu. Orang ramai terus berpaling dan menanti apa yang akan berlalu sebentar sahaja lagi.  Maka dengan mewahnya, kereta-kereta Sport termahal Malaysia  tiba diperkarangan jalan menyambut ketibaan tetamu. Lamborghini Gallardo selaku kereta utama dan pertama,disusuli  dengan Hammer 3.0 serta  beberapa buah Alphard berwarna hitam. Kesemua cermin kereta gelap dan kamu nak tahu apa yang lebih menarik? Nombor Plat kereta itu tertera” 46DU224H” Ditukarkan kepada bahasa ialah Abdullah.
(Hamba Allah. ^^ ) Kereta-Kereta Sport itu milik khas Dato’Abdullah. Bagaimanalah suasana artis lelaki itu bersama dengan artis Running Man apabila didataran KLIA itu nanti? Siapa pula Artis terkenal yang begitu kaya itu? Apa pula hubungan Dato Abdullah dengan artis lelaki itu? Apakah kaitan mereka dengan Keluarga Pak Haji Amirul dan Pn Hajah Alya?

Apakah yang akan berlaku selepas ini. Nantikan sambungannya di La Tahzan Ya Zaujati-Episod 2. Tidak lama lagi. In Syaa Allah.

No comments:

Post a Comment